Καινοτόμα προγράμματα σχολικού έτους 2023-24

1ο Καινοτόμο πρόγραμμα : «Ο Κινηματογράφος ως παιδαγωγικό εργαλείο στο μάθημα της Γλώσσας-Παραγωγή γραπτού λόγου»

Υπεύθυνη εκπαιδευτικός: Παπαθανασίου Ελένη ΠΕ70

Πρόκειται για ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα κινηματογραφικού εγγραμματισμού και ανάπτυξης της γλωσσικής έκφρασης με την αξιοποίηση ταινιών του κινηματογράφου.

Μια ταινία έχει τη δυνατότητα να μας φέρνει σε επαφή με την πραγματικότητα αλλά παράλληλα μας ωθεί και προς ένα ταξίδι στη φαντασία με αποτέλεσμα να διευρύνει τους ορίζοντες του παιδιού και να μεταβάλλει τον τρόπο σκέψης του σε δημιουργικό. Η επιλογή των ταινιών γίνεται με παιδαγωγικά κριτήρια, γιατί σκοπός τους είναι να κεντρίσουν το ενδιαφέρον των παιδιών. Ο εκπαιδευτικός λειτουργεί ως εμψυχωτής χρησιμοποιώντας στρατηγικές/ερεθίσματα δημιουργικής γραφής, στις οποίες κυριαρχούν οι απρόοπτες καταστάσεις/εκπλήξεις. Τα κεντρίσματα της δημιουργικότητας των παιδιών μοιάζουν με παιχνίδια και ολόκληρη η διαδικασία που θα οδηγήσει στην παραγωγή προφορικού και γραπτού λόγου είναι ένα απολαυστικό παιχνίδι, μακριά από τη γνωσιοθηρία και τη σχολική καθημερινότητα, ξεπερνώντας έτσι τον φόβο του λευκού χαρτιού.

Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα θα εφαρμοστεί στις Α΄, Β΄, Ε΄ τάξεις του σχολείου μας.

Διάρκεια: Β΄ και Γ΄ τρίμηνο σχ. έτους 2023-2024

2ο Καινοτόμο πρόγραμμα: «Τι παίζει;;;Μαθαίνω παιζογελώντας»

Υπεύθυνη εκπαιδευτικός: Μαλαξού Ευθυμία ΠΕ70

«Αν θέλουμε τα παιδιά να μαθαίνουν με επιτυχία τώρα και στο μέλλον, θα πρέπει να τα μάθουν να σκέφτονται για τους εαυτούς τους, να επιλύουν προβλήματα και να συνυπάρχουν με τους άλλους. Αυτές οι ικανότητες κατακτώνται όταν τα παιδιά ενθαρρύνονται να εξερευνούν ενεργητικά το περιβάλλον, να επιλύουν πραγματικά προβλήματα που έχουν νόημα γι’ αυτά και να συνεργάζονται με άλλους για την ολοκλήρωση των εργασιών. Όλα αυτά τα παιδιά τα κάνουν όταν παίζουν» Dodge & Colner (2002).

Αυτό ακριβώς θα προσπαθήσουμε  να πετύχουμε! Έτσι ώστε τα παιδιά να συνδεθούν μεταξύ τους, να μάθουν πώς να μαθαίνουν, να παίζουν αρμονικά, να συνεργάζονται, να σέβονται, να εκφράζουν τα συναισθήματά τους και τις απόψεις τους. Να μάθουν να ερευνούν, να χρησιμοποιούν την κριτική τους σκέψη, να ακολουθούν κανόνες, να εμπλέκονται ενεργά στις δραστηριότητες, να δημιουργούν. Να εξερευνήσουν  τον εαυτό τους και τους άλλους μέσα από μία απολαυστική, διασκεδαστική και δημιουργική διαδικασία.

Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα θα εφαρμοστεί στο τμήμα Γ1΄  του σχολείου μας.

Διάρκεια: Δεκέμβριος 2023-Μάιος 2024

3ο Καινοτόμο πρόγραμμα: «Πράσινη φλόγα»

Υπεύθυνη εκπαιδευτικός: Ιακωβάκη Ιωάννα ΠΕ70

Η πράσινη φλόγα θα ασχοληθεί με το κύκλο του φυτού, τον κύκλο του ξύλου και του χαρτιού, τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και με μετεωρολογικά φαινόμενα. Σκοπός είναι η ευαισθητοποίηση των μαθητών στα περιβαλλοντικά προβλήματα και η κατανόηση της λειτουργίας της φύσης.

Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα θα εφαρμοστεί στο τμήμα Β1 του σχολείου μας.

Διάρκεια: Οκτώβριος 2023-Ιανουάριος 2024

4ο Kαινοτόμο πρόγραμμα: «Γνωρίζοντας το ψηφιδωτό!»

Υπεύθυνη εκπαιδευτικός: Φελέσκουρα Χριστίνα ΠΕ70

Το καινοτόμο πρόγραμμα “Γνωρίζοντας το ψηφιδωτό!” θα υλοποιηθεί στη Γ’2 τάξη, κατά το χρονικό διάστημα Οκτωβρίου-Ιανουαρίου. Ακόμα, θα διεξαχθεί με ομαδοσυνεργατική-βιωματική μέθοδο αλλά και μέθοδο project .Οι μαθητές θα γνωρίσουν την τέχνη του ψηφιδωτού μέσα από τη βιωματική ενασχόλησή τους και τον πειραματισμό με διάφορα υλικά. Οι κεραμικές-και όχι μόνο-ψηφίδες, τα διαφορετικά τους χρώματα, οι κατάλληλες οδηγίες, η φαντασία, η ευρηματικότητα και η συνεργασία ανάμεσα στα παιδιά, δημιουργούν τις προϋποθέσεις για δημιουργία αλλά και διασκέδαση με στόχο την ανακάλυψη της τέχνης του ψηφιδωτού από τα ίδια τα παιδιά. Οι μαθητές έχουν πολλαπλά οφέλη από την ενασχόληση με το ψηφιδωτό, καθώς θα αναπτύξουν δεξιότητες ζωής, αλλά και γνώσεις διαμέσου εναλλακτικών μορφών μάθησης και της διαθεματικότητας που διατρέχει το συγκεκριμένο πρόγραμμα.

Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα θα εφαρμοστεί στο τμήμα Γ2 του σχολείου μας.

Διάρκεια: Οκτώβριος 2023-Ιανουάριος 2024

5ο Kαινοτόμο πρόγραμμα: «Φυτεύω…άρα ζω υγιεινά!»

Υπεύθυνη εκπαιδευτικός: Φελέσκουρα Χριστίνα ΠΕ70

Στο καινοτόμο πρόγραμμα “Φυτεύω…άρα ζω υγιεινά!” οι μαθητές θα φυτέψουν σπόρους, θα παρακολουθήσουν και θα καταγράψουν την ανάπτυξη των φυτών και θα ενημερωθούν για τη μεσογειακή διατροφή μέσω παιχνιδιών. Το πρόγραμμα θα διεξαχθεί με ομαδοσυνεργατική-βιωματική μέθοδο αλλά και παιχνιδοποίηση συνεπώς, θα υπάρχει ενεργητική συμμετοχή όλων των παιδιών. Η συμμετοχή στην καλλιέργεια σχολικού κήπου αυξάνει το ενδιαφέρον του μαθητή για μάθηση, αφού ο ίδιος συμμετέχει ουσιαστικά στη διαδικασία της μάθησης μέσω της έρευνας, της ανακάλυψης και της δημιουργίας .Ο σχολικός κήπος αναδεικνύεται ως ένα πολυσχιδές περιβάλλον μάθησης που ικανοποιεί τις βασικές αρχές των αλληλεπιδραστικών θεωριών μάθησης, ανταποκρίνεται στις σύγχρονες τάσεις της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης και προωθεί βασικές επιδιώξεις της σύγχρονης εκπαίδευσης . Τέλος, είναι ο τρόπος δραστηριοποίησης των μαθητών και η υλοποίηση των κατάλληλων δραστηριοτήτων που θα μετατρέψει το σχολικό κήπο σε καινοτόμο χώρο μάθησης.

Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα θα εφαρμοστεί στο τμήμα Γ2 του σχολείου μας.

Διάρκεια: Φεβρουάριος-Μάιος 2024

6ο Καινοτόμο πρόγραμμα :«Ενισχύοντας την Αρχαία Ελλάδα με ψηφιακές δεξιότητες του 21ου αιώνα»

Υπεύθυνη εκπαιδευτικός: Κρανιώτη Παναγιώτα ΠΕ70

Το παρόν πρόγραμμα αφορά το μάθημα της Ιστορίας και θα αξιοποιήσει το σύνολο σχεδόν της διδακτέας ύλης με έμφαση στα κεφάλαια που αφορούν την Αρχαία Αθήνα, τη θρησκεία, την οικονομία, τη σύνθεση του πληθυσμού, την καθημερινή ζωή, τα κοινωνικά στρώματα, την τέχνη, τους Περσικούς πολέμους αλλά και τον Πελοποννησιακό πόλεμο. Θα επιχειρηθεί να δοθεί έμφαση στη διαθεματική διάσταση των σχεδίων εργασίας και των εκπαιδευτικών προσεγγίσεων με στόχο την ανάδειξη των πάσης φύσεως δυνατοτήτων  των μαθητών/τριών για τη συγκρότηση ενός ενιαίου συνόλου γνώσεων και δεξιοτήτων και μιας ολιστικής αντίληψης για τη γνώση.

Συγκεκριμένα, οι μαθητές δουλεύοντας συνεργατικά θα σχεδιάσουν και θα αναπτύξουν ψηφιακό υλικό(δημιουργία εντύπου, αφίσας, ιστοριογραμμής, κόμικ, παρουσιάσεις με εικονική πραγματικότητα, διαδραστικούς χάρτες ψηφιακό μουσείο κ.ά) στο οποίο θα αναπαριστούν τα σημαντικότερα γεγονότα εκείνης της εποχής. Η μελέτη των ιστορικών πηγών , οι επισκέψεις  σε χώρους πολιτισμικής αναφοράς και η γνωριμίας με τα Web.2 και AR εργαλεία και λογισμικά θα τους/τις βοηθήσει να αναπαραστήσουν με το δικό τους τρόπο ήρωες και καταστάσεις εκείνης της εποχής.

Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα θα εφαρμοστεί στο τμήμα Δ1΄  του σχολείου μας.

Διάρκεια: Οκτώβριος 2023-Μάιος 2024

7ο Καινοτόμο πρόγραμμα: «Τα Παιδία Παίζει και Χορεύει»

Υπεύθυνη εκπαιδευτικός: Ζαφείρη Αντιγόνη ΠΕ11

Το συγκεκριμένο καινοτόμο πρόγραμμα θα εμπλέξει ενεργά τους/τις μαθητές/τριες του 16ου Πειραματικού Δημοτικού Σχολείου με τους/τις μαθητές/τριες του Ειδικού Δημοτικού Σχολείου Λαμίας. Τα γνωστικά αντικείμενα που πραγματεύεται σχετίζονται με ομαδικά παιχνίδια ευαισθητοποίησης και διάφορα είδη χορού. Βασικός στόχος του προγράμματος αποτελεί η απόκτηση θετικής στάσης ζωής απέναντι σε παιδιά με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες αλλά και η καλλιέργεια συμπερίληψης και ενσυναίσθησης που βιωματικά θα αναπτύξουν μέσω της σύμπραξης οι μαθητές/τριες των δύο σχολικών μονάδων.

Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα θα εφαρμοστεί στην Α΄ και Β΄ τάξη του σχολείου μας.

Διάρκεια: Β΄ και Γ΄ τρίμηνο σχ. έτους 2023-2024

8ο Καινοτόμο πρόγραμμα: «Ζωντανεύοντας την Ιστορία και τους πρωταγωνιστές της μέσα από τεχνολογίες αιχμής»

Υπεύθυνη εκπαιδευτικός: Σόρκου Ευτυχία ΠΕ86

Οι μαθητές και οι μαθήτριες των τριών τάξεων που συμμετέχουν στο καινοτόμο πρόγραμμα, θα σχεδιάσουν και θα αναπτύξουν ψηφιακό υλικό στο οποίο θα «ζωντανεύουν» τα σημαντικότερα ιστορικά γεγονότα και οι ήρωες αυτών. Οι μαθητές και οι μαθήτριες, στο εργαστήριο πληροφορικής και χωρισμένοι σε ομάδες, θα χρησιμοποιήσουν προγράμματα Τεχνητής Νοημοσύνης (Artificial Intelligence) ώστε να δώσουν κίνηση και λόγο στους ιστορικούς και μυθολογικούς χαρακτήρες. Σημαντικό είναι να αναφερθεί ότι θα χρησιμοποιηθούν κατάλληλα λογισμικά για την δημιουργία διαδραστικών χαρτών. Οι μαθητές και οι μαθήτριες θα γίνουν ήρωες και θα συμμετέχουν ενεργά στα ιστορικά γεγονότα.  Επίσης, κατανοώντας τις βασικές αρχές του προγραμματισμού και κατ’ επέκταση τις βασικές προγραμματιστικές δομές σε εκπαιδευτικά περιβάλλοντα (περιβάλλον οπτικού προγραμματισμού) θα σχεδιάσουν και θα υλοποιήσουν ένα απλό παιχνίδι το οποίο θα σχετίζεται με τις βασικές μάχες που περιγράφονται ως ιστορικά γεγονότα. Επιπλέον, χρησιμοποιώντας κατάλληλο λογισμικό, θα μετασχηματίσουν ιστορικές αναφορές και διαλόγους σε κόμικ.

Επιπρόσθετα, χρησιμοποιώντας την πλατφόρμα 3Δ σχεδίασης, TinkerCad, οι μαθητές/τριες θα σχεδιάσουν τις προτομές, των Ολύμπιων θεών και όλοι και όλες μαζί, θα δημιουργήσουμε ένα επιτραπέζιο παιχνίδι, γνώσεων. Σημαντικό είναι να αναφερθεί ότι προηγουμένως θα έχουν εκτυπωθεί τα 3Δ σχέδια των μαθητών/τριών σε 3Δ εκτυπωτή.

Τα προαναφερόμενα, καταστούν τους μαθητές και τις μαθήτριες, ενορχηστρωτές του τρόπου διδασκαλίας κάποιων ενοτήτων της ιστορίας/μυθολογίας, χρησιμοποιώντας τις νέες μορφές τεχνολογίας. Με τον τρόπο αυτό, κατέχουν ενεργό ρόλο στην διαδικασία της μάθησης λειτουργώντας ομαδοσυνεργατικά και δημιουργώντας το  γνωστικό υλικό προς μάθηση.  Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα θα εφαρμοστεί στις Γ΄, Δ΄και ΣΤ΄ τάξεις του σχολείου μας.

Διάρκεια: Οκτώβριος 2023-Μάιος 2024

9ο Καινοτόμο πρόγραμμα: «Μαθητικά PODCASTS»

Υπεύθυνη εκπαιδευτικός: Ζαρκάδα Μαρία ΠΕ70

Στο πλαίσιο των εκπαιδευτικών δράσεων του 16ου Πειραματικού Δημοτικού Σχολείου Λαμίας για διάχυση της επιστημονικής γνώσης και ευαισθητοποίηση των μαθητών/τριών σε εκπαιδευτικά-κοινωνικά θέματα θα δημιουργηθεί μια σειρά ψηφιακών αρχείων ήχου PODCASTS με θέμα: «Κοινωνική και Πολιτική Μάθηση». Οι μαθητές/τριες της Στ τάξης  που θα συμμετέχουν στο πρόγραμμα θα κληθούν να πάρουν μηνιαίως συνέντευξη από ειδικούς επιστήμονες ή πρόσωπα της τοπικής κοινωνίας για θέματα που εμπίπτουν στη θεματολογία της Κοινωνικής και Πολιτικής Αγωγής και αφορούν τους ίδιους/ες άμεσα ή έμμεσα ως μελλοντικούς πολίτες της κοινωνίας μας.

Μέσα από την υλοποίηση του συγκεκριμένου προγράμματος στοχεύεται να αναδειχθεί σε σημαντικό βαθμό όχι μόνο η απόκτηση των κατάλληλων γνώσεων που προσφέρει το συγκεκριμένο διδακτικό αντικείμενο αλλά και η καλλιέργεια στάσεων και αξιών, ικανοτήτων και δεξιοτήτων που χαρακτηρίζουν τον σύγχρονο δημοκρατικό πολίτη. Ο ενεργός τρόπος με τον οποίο θα ενημερώνονται και θα αντιμετωπίζουν οι μαθητές/τριες κοινωνικά και πολιτικά θέματα θα αποτελέσει και το καινοτόμο στοιχείο του προγράμματος αυτού.

Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα θα εφαρμοστεί στην Στ΄ τάξη του σχολείου μας.

Διάρκεια: Νοέμβριος 2023-Μάιος 2024

10ο Καινοτόμο πρόγραμμα: «Μαθαίνοντας δημιουργώ-Δημιουργώντας μαθαίνω»

Υπεύθυνος εκπαιδευτικός: Βεργιόγλου Επαμεινώνδας ΠΕ79

Στο καινοτόμο πρόγραμμα «Μαθαίνοντας δημιουργώ-Δημιουργώντας μαθαίνω» θα εφαρμοστούν τα αντικείμενα του Νέου Αναλυτικού Προγράμματος του μαθήματος της Μουσικής με τη χρήση ελεύθερων λογισμικών. Οι μαθητές/τριες των τμημάτων Ε1 και ΣΤ1 θα διδαχθούν τα αντικείμενα με τον παραδοσιακό βιωματικό τρόπο, ενώ αντίστοιχα στα τμήματα Ε2 και ΣΤ2 η εφαρμογή των θεωρητικών αντικειμένων θα γίνει αφενός μεν βιωματικά αφετέρου δε με τη χρήση ελεύθερων λογισμικών από τους ίδιους τους μαθητές/τριες. Στο τέλος του προγράμματος θα συγκριθούν τα αποτελέσματα μεταξύ των δύο διαφορετικών προσεγγίσεων.

Διάρκεια: Οκτώβριος 2023-Μάιος 2024

11ο Καινοτόμο πρόγραμμα: «Τα παιδία παίζει… με τις λέξεις»

Υπεύθυνη εκπαιδευτικός: Ντούμα Κωστούλα ΠΕ70

Το μεγαλείο της ενασχόλησης με τις λέξεις αποτυπώνει με έναν ιδιαίτερο τρόπο στο παρακάτω ποίημα του ο Νικηφόρος Βρεττάκος.

«Ο Αγρός των λέξεων»

Όπως η μέλισσα γύρω από ένα άγριο

λουλούδι, όμοια κ’ εγώ. Τριγυρίζω

διαρκώς γύρω απ’ τη λέξη.

 

Ευχαριστώ τις μακριές σειρές

των προγόνων, που δούλεψαν τη φωνή,

την τεμαχίσαν σε κρίκους, την κάμαν

νοήματα, τη σφυρηλάτησαν όπως

το χρυσάφι οι μεταλλουργοί κ’ έγινε

Όμηροι, Αισχύλοι, Ευαγγέλια

κι άλλα κοσμήματα.

 

Σαν μέλισσες, λοιπόν, οι μαθητές της Ε΄ δημοτικού του σχολείου μας θα «τριγυρίζουν» τη φετινή σχολική χρονιά γύρω από τις λέξεις που θα συναντούν. Πιο συγκεκριμένα, θα αναζητούν την ετυμολογία κάθε λέξης, θα γνωρίζουν την οικογένειά της και θα μαθαίνουν συνώνυμες και αντίθετές της. Αφού δημιουργήσουν τον δικό τους «Αγρό των λέξεων» θα αντλήσουν πληροφορίες από αυτόν για να κατασκευάσουν το δικό τους επιτραπέζιο παιχνίδι… μια κηρήθρα, δηλαδή, γεμάτη με το δικό τους μέλι!

Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα θα εφαρμοστεί στο τμήμα Ε2 του σχολείου μας.

Διάρκεια: Νοέμβριος 2023-Μάιος 2024

Website is Protected By Using The WP Site Protector Free Plugin From ExattoSoft.com