Κινηματογραφικοί όροι


 

Έγινε συζήτηση και επεξήγηση του όρου μοντάζ με την βοήθεια του παρακάτω σκίτσου που δημιούργησε ο δάσκαλος των εικαστικών κ. Βασίλη Κοντογεώργου.

Μοντάζ (συναρμολόγηση): Η τεχνική και η διαδικασία με την οποία οι σκηνές ενός κινηματογραφικού ή τηλεοπτικού έργου που αρχικά είχαν γυριστεί τμηματικά και χωρίς  τη σειρά που είχαν στο σενάριο τοποθετούνται σε νέα σειρά, ώστε να γίνουν το τελικό φιλμ σύμφωνα με την επιθυμία του σκηνοθέτη.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Συζήτηση των πιο γνωστών κινηματογραφικών όρων που συναντάμε:

ζενερίκ: οι τίτλοι της αρχής, ή του τέλους μιας ταινίας, στους οποίους αναγράφονται οι συντελεστές και οι ηθοποιοί.

ιστορία ? story: Σε μια αφηγηματική ταινία, όλα τα γεγονότα που βλέπουμε και ακούμε, συν αυτά που συμπεραίνουμε και εικάζουμε πως έχουν συμβεί, διατεταγμένα στις υποτιθέμενες αιτιακές σχέσεις τους, στην χρονολογική τους σειρά.

ντεκουπάζ: Είναι η τελική διαμόρφωση του σεναρίου, μία περαιτέρω ανάλυσή του από τον σκηνοθέτη πλέον. Είναι ένα είδος γραπτής προσκηνοθεσίας, λίγο πριν αρχίσουν τα γυρίσματα. Είναι οι σημειώσεις του σκηνοθέτη πάνω στις οποίες θα βασιστεί η αισθητική της ταινίας. Εδώ ο σκηνοθέτης καθορίζει τις γωνίες λήψης, τον τύπο του πλάνου, τις κινήσεις της κάμερας σε σχέση με τους ηθοποιούς και το περιβάλλον, αναλύει την κάθε σκηνή του σεναρίου και την ?τεμαχίζει? σε πλάνα.

Animation : Συνθετική κίνηση με παραδοσιακά ή ψηφιακά μέσα

flashback: Η μετατροπή της αφηγηματικής σειράς της ιστορίας, κατά την οποία η πλοκή κινείται προς τα πίσω για να δείξει γεγονότα που συνέβησαν νωρίτερα από αυτά που έχουν ήδη περιγραφεί.

γκάγκ: Κωμικό εύρημα, οπτικό ή ακουστικό, που βασίζεται στην έκπληξη.

μιζανσέν ? mise en scene: Όλα τα στοιχεία που είναι τοποθετημένα μπροστά στην κάμερα για να κινηματογραφηθούν, τα σκηνικά, ο φωτισμός, τα κουστούμια, το μακιγιάζ και η συμπεριφορά των ηθοποιών, ουσιαστικά είναι ταυτόσημη έννοια με την σκηνοθεσία.

Φορμά: Το πλάτος της λωρίδας του φιλμ σε χιλιοστά του μέτρου. Οι καθιερωμένες διαστάσεις του φιλμ στην ιστορία του κινηματογράφου είναι 8mm, 16mm, 35mm και 70mm.

αξελερέ: Όταν τα πρόσωπα και τα αντικείμενα του κάδρου κινούνται γρηγορότερα από το κανονικό. Το αντίθετο του slow ? motion.

μουβιόλα: Συσκευή πάνω στην οποία γίνεται το μοντάζ.

πλάνο ? shot: Πλάνο ονομάζεται μια λήψη ενός αντικειμένου (ανθρώπου, τοπίου, κλπ.), από την στιγμή που πατήσουμε το κουμπί της κάμερας για να αρχίσει αυτήν να λειτουργεί, μέχρι την στιγμή που το ξαναπατήσουμε για να σταματήσει την λειτουργία της. Το πλάνο θεωρείται η μονάδα του κινηματογραφικού φίλμ (όπως περίπου η λέξη στον γραπτό λόγο)

αμερικέν (αμερικάνικο πλάνο): Καδράρισμα στο οποίο η ανθρώπινη μορφή δείχνεται από το γόνατο ως το κεφάλι.

γενικό πλάνο ? long shot: Καδράρισμα στο οποίο φαίνεται ολόκληρη η ανθρώπινη φιγούρα

γκρο πλάνο : καδράρισμα στο οποίο φαίνεται μόνο το πρόσωπο του ανθρώπου

μεσαίο πλάνο: καδράρισμα στο οποίο η ανθρώπινη φιγούρα φαίνεται από τη μέση και πάνω.

σκηνή: Ένα ή περισσότερα πλάνα που αναφέρονται στον ίδιο χώρο (ντεκόρ) και στον ίδιο χρόνο. Όταν ένα από τα δύο αλλάζει έχουμε αλλαγή σκηνής. Ταυτίζουμε εδώ το χώρο με το ντεκόρ και δεν τον εννοούμε με την ευρεία του έννοια, διότι όταν για παράδειγμα μία δράση διεξάγεται στον 5ο όροφο μιας πολυκατοικίας και μεταφερθεί στο ισόγειό της, έχουμε αλλαγή σκηνής (αφού άλλαξε το ντεκόρ), έστω και αν ο χώρος με την ευρεία του έννοια παρέμεινε ο ίδιος (η πολυκατοικία).

σεκάνς ? sequense: Μία ή περισσότερες σκηνές που παρουσιάζουν ενότητα χώρου, χρόνου, ή δράσης, π.χ. 1η σεκάνς: στο σπίτι του πρωταγωνιστή, 2η σεκάνς: στο ξενοδοχείο όπου περνά τις διακοπές του, κλπ.

πλοκή ? plot: Σε μια ταινία μυθοπλασίας, όλα τα γεγονότα που μας παρουσιάζονται απ?ευθείας, συμπεριλαμβανομένων των αιτιακών τους σχέσεων και της χρονολογικής τους σειράς. Είναι το αντίθετο της ιστορίας, που είναι η νοητική ανακατασκευή όλων των γεγονότων της αφήγησης από τον θεατή.

Website is Protected By Using The WP Site Protector Free Plugin From ExattoSoft.com